انتخابات در ایران، مردم سالاری یا ملا سالاری
نوری نوری

در انتخابات ریاست جمهوری ایران رای و نظر آیت الله ها بخصوص آیت الله خامنه ای مهم تر و برجسته تر از رای و نظر مردم ایران است. رو حانیون ایران در راس انها ایت الله خامنه ای بر این عقیده هستند که آنان مجریان قانون و اراده خداوند بر روی زمین هستند و مفاهیمی مانند مردم سالاری و رای و نظر مردم برای آنان از کوچکتری اهمیتی بر خوردار نیستند. اگر چه انتخابات های سمبولیک و نمایشی همیشه در ایران برگزار می گردد ولی بر همگان ثابت شده است که نتیجه انتخابات تاثیری خاصی  بر سیستم سیاسی و عملکرد حکومت ایران ندارد و برگزاری انتخابات تنها به منظور بازی دادن مردم و جامعه جهانی صورت می گیرد.

چند سال پیش اقای خاتمی به حیث یک اصلاح طلب خود را کاندید ریاست جمهوری ایران کردد و موفق شد با آرای بسیار بالای به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران بر گزیده شود. ولی پس از گذشت چند سال مشخص شد که ایشان با وجود داشتن افکار و طرح های جدید و مفید نمی تواند کاری از پیش ببرد. ایشان در چندین سخنرانی خویش نیز به صورت غیر مستقیم  اشاراتی  داشتند مبنی بر نداشتن صلاحیت و قدرت کافی. در دوره ریاست جمهوری ایشان این مطلب به اثبات رسید که قدرت واقعی در دست یک عده از روحانیون به رهبری آیت الله خامنه ای می باشد و رای مردم به پشیزی نمی ارزد.

ملاها و روحانیون در ایران سیستم سیاسی را به و جود آورده اند که در خدمت منافع خودشان است نه منافع ملت. به همین خاطر در طول انتخابات های مختلف در ایران تنها کسانی می توانند از فیلتر های مختلف از جمله از شورای نگهبان عبور کنند و صلاحیت کاندید شدن را کسب کنند که مورد تایید نظام جمهوری اسلامی و متعهد به آن باشند تا منافع ملاهای حاکم در خطر قرار نگیرد. در این میان احراز صلاحیت زنان، اقلیت های قومی و مذهبی، و مخالفان نظام در انتخابات های دیگر به ندرت  اتفاق می افتد و در انتخابات ریاست جمهوری غیر ممکن می باشد. این در حالی است که  سردم داران حکومت همیشه دم از مردم سالاری، تقریب مذاهب و رعایت حقوق بشر می زنند.

در نتیجه می توان گفت که با انتخاب هر رئیس جمهور در ایران می توان تنها تغییر در سبک را مشاهده کرد نه تغییر در سیاست خارجی و یا تغییر اساسی دیگر. فرقی نمی کند چه کسی در انتخابات برنده می شود زیرا این آیت الله خامنه ای است که در تصامیم اساسی و سیاست خار جی کشور حر ف اول و آخر را می زند. حالا دیگر همه مردم ایران به این نتیجه رسیده اند که نباید به وعده های بی اساس کاندیدا ها دل بست زیرا رئیس جمهور اگر هم بخواهد نمی تواند دست به یک تغییر اساسی در ایران بزند و خواسته هایشان را بر آورده کند.


April 29th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی